امروز با فرآیند اکستروژن، انواع، کاربرد، مزایا و معایب آشنا خواهیم شد. اکستروژن فرآیندی است که در آن یک ماده از طریق یک ابزار به یک محفظه به نام قالب رانده می شود و اجسامی به همان شکل قالب تولید می‌کند. رایج ترین مواد اکسترود شده پلاستیک و آلومینیوم هستند.

ماده اولیه (پلیمر) به صورت گرانول وارد قیف می شود و از طریق گلوگاه تغذیه، روی یک پیچ دوار می ریزد. چرخش پیچ توسط یک موتور الکتریکی انجام می شود. طراحی پیچ متفاوت است و به مواد و طراحی محصول نهایی بستگی دارد. چرخش پیچ پلاستیک را در یک محفظه به جلو می برد.
همانطور که پلاستیک به جلو منتقل می‌شود، کانال یا رزوه پیچ کاهش می یابد و در نتیجه پلاستیک فشرده می شود. هنگامی که پلاستیک مذاب به انتهای پیچ می رسد، از طریق یک فیلتر خالص سازی می‌شود در نهایت پلاستیک مذاب فیلتر شده به قالب تزریق می‌شود. قالب به محصول نهایی مشخصات و شکل دلخواه را می دهد. پس از خروج از اکسترودر، اکسترودر کشیده شده(به سمت عقب حرکت می‌کند) و خنک می شود. روش خنک‌سازی بستگی به مشخصات و شکل اکسترود متفاوت است.

جهت مشاهده ویدیو مربوط به این فرآیند توسط اکسترودر دو مارپیچ اینجا کلیک کنید.

فرآیند اکستروژن

انواع مختلف اکستروژن پلاستیک چیست؟

بسته به شکل قالب، انواع مختلفی از فرآیند اکستروژن وجود دارد که در زیر چند نمونه از آنها را می‌خوانیم:

اکستروژن لوله

این نوع اکستروژن برای اکستروژن لوله ها استفاده می شود. در این فرآیند، لوله ها پس از خروج از قالب به داخل یک مخزن خنک کننده کشیده می شوند که معمولاً فرآیند خنک سازی با آب انجام می شود.

اکستروژن دمشی

از این فرآیند برای تولید محصولاتی مانند کیسه خرید استفاده می شود.

اکستروژن فیلم ورق

این نوع برای اکستروژن ورق های پلاستیکی  استفاده می شود. پس از خروج از قالب، ورق ها از طریق یک سری رول خنک کننده خنک می شوند و از این طریق ضخامت ورق را نیز تنظیم می کند.

Over Jacket Extrusion

این نوع اکستروژن برای پوشش سیم استفاده می شود. در این فرآیند سیم از مرکز قالب عبور می‌کند.

فرآیند اکستروژن برای روکش سیم

مزایای روش اکستروژن

اکستروژن یک روش تولید محبوب با حجم بالا است که ترکیبی کامل از تطبیق پذیری، انعطاف پذیری و سازگاری را ارائه می دهد. مزایای این روش عبارتند از:
مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با سایر فرایندها، اکستروژن کاملا مقرون به صرفه است. علاوه بر این، دستگاه های اکستروژن نیز می توانند به طور مداوم بدون هیچ گونه استراحت کار کنند، که تولید 24 ساعته را برای کاهش احتمال کمبود موجودی ارائه می دهد.

انعطاف پذیری بی نظیر: تا زمانی که یک مقطع ثابت وجود داشته باشد، می توانید هر شکل یا مشخصات را با فرایند اکستروژن پلاستیکی ایجاد کنید. فرآیند اکستروژن می تواند محصولات مختلفی را از اشکال پیچیده گرفته تا ورق ها، لوله ها و سایر محصولات تولید کند.

تغییرپذیری: قبل از فرایند خنک کننده، پلاستیک داغ کاملا انعطاف پذیر باقی می ماند. این بدان معنی است که شما به راحتی می توانید سایر عملیات شکل گیری را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی دقیقا محصول مورد نیاز شما است.

فرآیند اکستروژن

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه خرید دستگاه های اکسترودر با ما تماس بگیرید، همچنین برای مشاهده نمونه محصولاتی که به این روش تولید شده اند روی این لینک کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *